Hij groeide op in Tanjung Pinang op het eiland Bintan, tot 1949. Met de onafhankelijkheid van Indonesid ging hij met zijn ouders terug naar Nederland. Daar woonde hij drie jaar in Leiden en sinds 1953 in Amsterdam. Hij besloot onderwijzer te worden en wijdde zijn leven aan het overdragen van kennis op jongeren. De “pedagogiek voor de vrede” en het opleiden van een nieuwe generatie van onderzoekers op het Instituut voor internationale betrekkingen Clingendael waren speerpunten in zijn carriFre. Tijdens zijn tienjarig leraarschap aan een school voor individueel voortgezet onderwijs, de IVO Kindergemeenschap, groeide zijn fascinatie voor woord en beeld door een innige samenwerking met zijn collegae Theo Vesseur, de dichter, en Joop Willems, de… schilder. In 1975 werd Aspeslagh onderzoeker bij het Nederlands Instituut voor Vredesvraagstukken (NIVV) om ideedn en leerplannen te ontwikkelen voor vredesopvoeding en mondiale vorming. Zijn bijdrage op het gebied van vredesvraagstukken was ook op internationale kennisoverdracht gericht zoals blijkt uit zijn boek ‘Three Decades Peace Education Around World’ dat bij Routledge is verschenen.
Vanaf 1983 tot 2002 werkte hij als onderzoeker bij het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael. Hij hield zich onder andere bezig met de minderhedenproblematiek in Oost-Europa, de Duits-Nederlandse betrekkingen en Indonesid-vraagstukken. Op het gebied van Duitslandstudies leidde het door hem gennitieerde onderzoek “Bekend en onbemind. Het beeld van Duitsland en Duitsers onder jongeren van vijftien tot negentien jaar” in de jaren 90 van de vorige eeuw tot een intensief maatschappelijk debat over het toen negatieve Duitslandbeeld in Nederland. Als gevolg van dit debat werd in 1996 in Delft in aanwezigheid van Prins Claus de Nederlands-Duitse conferentie in het leven geroepen waarin vertegenwoordigers van regering en samenleving elkaar jaarlijks ontmoeten en over een overkoepelend thema intensief van gedachte te wisselen. De Nederlands-Duitse conferentie wordt afwisselend in Nederland en Duitsland gehouden. Van 1975 tot 2002 schreef Aspeslagh (mee aan) talrijke boeken over vredesopvoeding en internationale betrekkingen.
Rond 2000 verschoof zijn aandacht van het woord steeds meer naar het beeld, dus van de wetenschap naar de beeldende kunst. Om zich verder te bekwamen, volgde hij lessen in tekenen en schilderen bij Rob Hessels, Tony Holsbergen en Ronald Terpstra. In 2002 besloot hij zich volledig toe te leggen op het tekenen en schilderen. Zijn voorkeur ging uit naar het werken met olieverf, hoewel hij tussendoor met acryl werkte en gemengde technieken ook niet vermeed. Zijn grootste liefde was het tekenen en schilderen van portetten. In het boek Poems painted wordt een verzameling van zijn schilderijen bij elkaar gebracht en gecombineerd met een reflectie op zijn werk.
Rob is overleden op 31 oktober 2016.
Lees meer